آخرین اخبار
کد مطلب: 80076
پشت پرده سقوط هواپيماي مالزيايي چيست؟/ اروپا ديگر گوش به فرمان واشنگتن نيست
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1666
به گزارش سلام لردگان- با گذشت يک هفته از سقوط هواپيماي مالزيايي در خاک اوکراين و حرف و حديث‌هاي بسيار از نقش پنهان روسيه در اين ماجرا، باشگاه خبرنگاران به بررسي پشت‌پرده‌هاي تازه‌اي در اين حادثه مي‌پردازد.
 
*** رويداد:
روز پنجشنبه 17 ژوئيه 2014 (26 تير 1393) يک فروند هواپيماي بوئينگ ??? خطوط هوايي مالزي (MH-17) که از آمستردام به مقصد کوالالامپور در حرکت بود، در اوکراين و نزديک مرز روسيه هدف اصابت يک موشک زمين به هوا قرار گرفت و هر 298 سرنشين آن کشته شدند.
 
واکنش سريع و قاطعانه اوباما رئيس جمهور آمريکا به اين حادثه تأمل‌برانگيز بود: "اولويت من اين است که مشخص شود آيا شهروندان آمريکايي نيز در ميان سرنشينان بوده‌اند يا خير. آمريکا حاضر است در زمينه تحقيق درباره اين تراژدي وحشتناک هر نوع کمکي ارائه دهد."
 
 
 
*** حدس‌ها و اتهامات رسانه‌اي
جدايي‌طلبان هوادار روسيه و ارتش اوکراين يکديگر را مسئول هدف قرار دادن اين هواپيما دانسته و گفتند که هيچ يک از آن‌ها در وقوع اين حادثه دست نداشته‌اند.
 
رسانه‌هاي جمعي از پنجشنبه گذشته تاکنون طرف‌هاي متعددي را متهم به دست داشتن در اين حادثه کردند. روزنامه هلندي "دي تلگراف" با استناد به عکس سربازان روسي، بلافاصله جدايي‌طلبان حامي روسيه را مقصر اين سقوط دانست. "ميل آن ساندي" مدعي شد که دو خانواده انگليسي هم در بين کشته‌شدگان توسط "تروريست‌هاي پوتين" حضور داشتند.
 
خبرگزاري‌ها و مطبوعات اروپايي و آمريکايي کم و بيش يکصدا اتهامات نهادهاي مستقر در کي‌اف را تکرار کرده و بدون هيچ سند و مدرکي، موشک شليک شده را متعلق به شبه‌نظاميان جمهوري دونسک دانستند. اين در حالي بود که شبه‌نظاميان دونسک دارابودن موشکي را که بتواند اهداف هوايي را در 10 هزار متري آسمان نشانه رود، از اساس رد کردند. 
 
علاوه بر اين برخي ديگر از خود نشريات آمريکايي مانند نيويورک تايمز در عين حال که مي‌کوشيد مقصر بودن روسيه در اين سقوط را به عنوان فرض ثابت در نظر بگيرد، خبر داد: تحليل سازمان‌هاي آمريکايي که بر اساس تصاوير دريافتي از ماهواره‌هاي جاسوسي است، نشان مي‌دهد که موشک مذکور از منطقه تحت کنترل جدايي‌طلبان شليک نشدند.
 
 
*** سؤالات بي‌جواب در تصاوير ماهواره‌اي از سقوط و جعبه سياه هواپيما
در طرف ديگر اين اتهام‌زني‌ها، بار حادثه 17 ژوئيه به دوش ارتش اوکراين است؛ منابع روسي اعلام کردند که لحظاتي پيش از سقوط هواپيما يک جت جنگي اوکرايني در آسمان مشاهده کرده‌اند. البته روسيه بر خلاف منابع غربي، تصاوير ضبط شده از رادارهاي ماهواره‌اي خود را منتشر کرد.
 
علاوه بر اين جعبه سياه کشف شده از هواپيماي مالزيايي حاوي اطلاعاتي بود که اتهامات را از گردن جدايي‌طلبان هوادار روسيه برداشت.
 
 
لذا اکنون با گذشت يک هفته از سقوط هواپيماي مالزيايي در خاک اوکراين، هنوز بسياري از سؤالات بي‌جواب مانده است: سرويس اطلاعاتي اوکراين SBU  از پافشاري بر نقش روسيه در سقوط اين هواپيما چه منفعتي را دنبال مي‌کند؟ دولت اوکراين چه مسئله‌اي را پنهان مي‌کند؟
 
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در برابر حملات گسترده و اتهام‌زني مقامات و رسانه‌هاي غربي، روز دوشنبه طي يک پيام ويدئويي با ردّ هرگونه مسئوليت نسبت به اين حادثه اعلام کرد سقوط هواپيماي MH-17 بحران اوکراين را يک پله شديدتر خواهد کرد. وي همچنين هشدار داد: بايد هرچه سريعتر يک کميته بين‌المللي براي بررسي اين حادثه تشکيل شود. مبادا عده‌اي از اين حادثه، "سوءاستفاده سياسي" کنند!
 
*** اروپا در تحريم روسيه ديگر گوش به فرمان واشنگتن نيست
در حال حاضر مي‌توان گفت پيش‌بيني پوتين مبني بر سوءاستفاده سياسي غرب از سقوط هواپيماي مالزيايي، يا محقق شده و يا در حال محقق شدن است. ايالات متحده آمريکا اميدوار است به اين بهانه که روسيه در انهدام هواپيماي مسافربري مالزي در خاک اوکراين نقش داشته، بتواند در عرض يک هفته کشورهاي اروپايي را براي اعمال تحريم عليه مسکو مجاب کند.
 
 
روزنامه بيلد آلمان روز چهارشنبه 23 ژوئيه به بررسي واکنش تک تک کشورهاي مهم اتحاديه اروپا در قبال دستورات واشنگتن نسبت به روسيه پرداخت. بر اساس اين گزارش آن‌ها فعلاً هيچ حرف‌شنوي از آمريکا ندارند و حتي انگليس برخلاف تعهداتش مبني بر تحريم روسيه، همچنان به ارسال سلاح به اين کشور مبادرت مي‌ورزد.
 
"سرگئي گلازجف" (Sergei Glazjev) مشاور رئيس جمهور روسيه در مباحثه تلويزيون اين کشور گفت:
 
 
آمريکايي‌ها اوکراين را اشغال کرده‌اند و واشنگتن با آتش‌افروزي در ميان کشورهاي بلوک شرق و غرب اروپا قصد دارد جنگ جهاني ديگري به راه بيندازد. ما موظفيم يک ائتلاف بزرگ ضدّجنگ تشکيل دهيم.
 
گزارش از طاهري
 
منابع:
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس